Betere productfoto’s maken doe je zo! 10 Tips

Het maken van goede productfoto's is niet moeilijk, maar vereist wel de nodige aandacht. Met deze 10 tips ga je bijna vanzelf betere productfoto's maken!

Betere productfoto’s maken doe je zo! 10 Tips

Het maken van goede productfoto's is niet moeilijk, maar vereist wel de nodige aandacht. Met deze 10 tips ga je bijna vanzelf betere productfoto's maken!

Betere productfoto’s maken

Of je webshop een succes wordt hangt natuurlijk af van veel verschillende factoren. Is je webshop gebruiksvriendelijk, bied je de juiste betaalopties aan en heb je een goede klantenservice. Al deze factoren helpen mee aan het succes van je webshop. Betere productfoto´s maken kan voor een groot deel helpen bepalen hoe mensen tegen je webshop aankijken. Heb je slechte productfoto’s, dan zal het vertrouwen in je webshop afnemen. Met professionele foto’s wordt je webshop al snel een heel stuk meer gewaardeerd, en ook nog eens gebruiksvriendelijker. Online is de eerste indruk die mensen hebben nog veel belangrijker dan in een fysieke winkel, bezoekers zijn namelijk met een klik op de knop weer terug in de zoekresultaten van Google.

Een andere reden om goede productfoto’s te hebben is omdat bezoeker je product niet zoals in een winkel kunnen aanraken of vasthouden. Hoe beter jou foto’s zijn hoe meer een bezoeker zich er een voorstelling van kan maken. Door goede foto’s in je webshop te hebben help je bezoekers om een betere keus te maken. Ook kan het het aantal retouren verminderen, hoe duidelijker je foto’s zijn hoe minder miskopen er gemaakt zullen worden.

Het maken van een goede productfoto is tegenwoordig niet meer zo moeilijk. De kwaliteit van camera’s op smartphones is ontzettend verbeterd in de afgelopen jaren, en in combinatie met goede belichting en/of een mini-fotostudio ben je al een heel eind. Investeer je ook nog in een professionele spiegelreflexcamera dan zit je helemaal goed! Om je op weg te helpen hebben we 10 tips voor je op een rijtje gezet die je direct kan toepassen de volgende keer dat je productfoto’s gaat maken.

Inhoudsopgave

  1. Maak je achtergrond klaar
  2. Verwijder je achtergrond
  3. Show je producten
  4. Zorg voor goede belichting
  5. Maak scherpe foto’s ( en houd dat zo )
  6. Zorg ervoor dat productfoto’s dezelfde afmetingen hebben
  7. Maak meer foto’s per product
  8. Laat alle variaties zien
  9. Voeg reflecties toe
  10. Optimaliseer je foto’s voor SEO

1. Maak je achtergrond klaar

Een goede productfoto begint bij de achtergrond. Zet je je producten op de foto voor een rommelige achtergrond dan zal dit afleiden van het product. Ook zal het op je overzichtspagina een rommeltje worden. Het opzetten van een achtergrond is niet lastig, koop een rol papier en rol die uit over bijvoorbeeld een tafel of stoel. Heb je meer ruimte nodig dan kun je de rol papier ook uitrollen tegen een muur en bovenaan vastplakken.

betere productfoto´s maken
Laat je creativiteit los, bouw een achtergrond stellage van 2 statieven!

2. Verwijder je achtergrond

Maar, bij punt 1 zeg je juist maak een achtergrond? Dat klopt, maar dat lukt niet altijd, soms heb je geen ruimte, of lukt het niet om de belichting goed te krijgen. Om dan toch mooie productfoto’s te krijgen kun je de achtergrond verwijderen met bijvoorbeeld een gratis app als Canva. Door alle achtergronden te verwijderen uit je afbeeldingen krijg je een mooie eenheid en oogt je webshop meteen een stuk georganiseerder. Wil je leren hoe je een achtergrond kan verwijderen uit een afbeelding met Canva Pro? Lees dat in onze blog super makkelijk achtergronden verwijderen in Canva.

Pro tip: Sla je afbeeldingen op als .PNG als je de transparantie in je afbeelding wilt behouden. Op die manier zie je de achtergrond van je website.

3. Show je producten

Dit klinkt misschien vanzelfsprekend maar het maken van productfoto’s kan snel saai worden. Witte achtergrond, product op de voorgrond, er is niet veel spannends aan. Maak jezelf er bewust van dat je producten echt in de denkbeeldige etalage zetten gaat helpen om je bezoekers de juiste keus te laten maken, en dus meer verkopen te realiseren.

Hieronder een aantal tips om je producten net iets interessanter op de foto te zetten.

  • Gebruik een beetje lijm of doorzichtig tape om kleine producten op hun plaats te houden
  • Gebruik een mannequin voor kleding
  • Maak een flatlay foto
  • Vraag een vriend of teamlid als model voor kleding of sieraden om spontane lifestyle shots te maken
Een flatlay maken voor productfoto’s.

4. Zorg voor goede belichting

Een goede productfoto onderscheid zichzelf door perfecte belichting. En dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Natuurlijk daglicht is altijd de beste keus, maar laat zich over het algemeen niet makkelijk sturen. Op een beetje bewolkte dag kan het licht elke minuut anders zijn, en daar schiet je niet veel mee op. Gebruik maken van lampen bied dan de uitkomst. Het kopen van een volledige set studio lampen voelt misschien als een hele uitgave, maar in de praktijk zul je hier erg veel plezier van hebben, en je foto’s zullen er een stuk beter uitzien. Of, als je kleinere producten hebt kun je een mini-fotostudio gebruiken. Dat is een achtergrond met belichting in één. Een mini-fotostudio kan de ideale oplossing zijn, het neemt niet veel ruimte in, je achtergrond zit er netjes bij en de belichting is meteen geregeld.

5. Maak scherpe foto’s ( en houd dat ook zo )

Het is natuurlijk een beetje een open deur, maar zorg ervoor dat de foto’s die je maakt haarscherp zijn. Om te voorkomen dat je de camera beweegt tijdens het maken van de foto kun je ervoor kiezen om een statief te gebruiken. Heb je een camera met meer opties kun je ervoor kiezen om een hogere sluitertijd te gebruiken en het diafragma flink open te zetten. Hierdoor verminder je de kans op bewegingsonscherpte.

Nadat je je productfoto’s hebt gemaakt ga je de productfoto’s nog bewerken en het formaat aanpassen. Zorg er tijdens het bewerken voor dat je niet helemaal overboord gaat met aanpassingen, en dat je een goede combinatie maakt tussen bestandsgrootte en kwaliteit van je foto. Productfoto’s opslaan als .WEBP indeling is altijd een goed idee, .WEBP bespaard namelijk tot wel 30% van de bestandsgrootte ten opzichte van .JPG en dat betekent dat je webshop de afbeeldingen sneller heeft geladen.

Betere productfoto’s maken is niet moeilijk, als je maar scherp blijft!

6. Zorg ervoor dat productfoto’s dezelfde afmeting hebben

Als alle foto’s dezelfde afmetingen hebben zal het overzicht in je webshop enorm verbeteren. Zelfs als verschillende foto’s maar iets groter of kleiner zijn kan dit een rommelig geheel worden. Zorg er naast dezelfde afmeting ook voor dat je het product netjes centreert. Ook dit zal meehelpen aan een veel rustiger geheel, wat voor je bezoekers ook weer heel rustig overkomt en de algemene ervaring in je webshop verbeterd.

Pro tip: Gebruik je een statief om foto’s te maken? Markeer dan met een klein stukje tape waar je je producten plaatst, op deze manier staan je producten altijd netjes gecentreerd op de foto en hoef je weinig na te bewerken.

7. Maak meer foto’s per product

Wat is er beter dan 1 foto? 10 foto’s natuurlijk! Nee even zonder dollen, meer foto’s per product is echt een must. Zoals eerder al gezegd, bezoekers moeten in je webshop helemaal afgaan op de foto’s en de productomschrijving. Aan 1 foto hebben ze dan echt niet genoeg. Stel je voor dat je in de productbeschrijving van een jas alleen “Jas” neer zou zetten. Dat is bij lange na niet genoeg informatie! Maak dus in ieder geval van elke kant van je product een foto ( mits dit natuurlijk zin heeft, bij een voetbal hoeft je dat niet te doen, die ziet er van elke kant hetzelfde uit ). En vergeet ook de detail shots en accessoires niet op de foto te zetten.

Pro tip: Gebruik je een model voor je shoots? Geef dan aan hoe lang hij/zij is en welke maat hij/zij draagt. Klanten kunnen zich dan beter voorstellen hoe het product ze zal staan.

8. Laat alle variaties van je product zien

Heb je bijvoorbeeld van een kledingstuk verschillende variaties, in bijvoorbeeld kleur? Laat ze dan allemaal zien. Niet alleen zou het zonde zijn om het niet te doen, maar het kan ook zomaar zijn dat een bezoeker meerdere kleuren mooi vind en zo dus meer aankopen doet. Maak je kledingfoto’s met een model, dan kun je ervoor kiezen om 1 foto te maken en later de kleur aan te passen. Zou hou je het overzichtelijk en hoef je maar 1 goede foto te hebben.

9. Voeg reflecties toe

Reflecties geven foto’s direct een luxe uitstraling en voegen diepte toe. Breek je hoofd er niet over hoe je een reflectie op de foto moet krijgen, je kan deze namelijk het beste zelf toevoegen aan de foto in een nabewerkingsprogramma. Voeg alleen reflecties toe aan producten die kunnen staan, bij producten die liggen geeft dit namelijk vaak een raar beeld.

10. Optimaliseer je foto’s voor SEO

Natuurlijk kunnen we SEO niet vergeten. Want je kan nog zulke mooie foto’s hebben, als niemand ze ziet is het allemaal voor niets geweest. Weet je niet wat SEO is, of vind je dat lastig, lees dan onze blog Wat is SEO.

Hieronder een aantal tips om je productfoto’s te optimaliseren voor SEO:

  • Verklein de afmeting van je productfoto – voor Woocommerce webshops raden we minimaal 1,366 x 768 pixels aan, als je wilt dat bezoekers kunnen inzoomen kun je voor grotere afmetingen gaan.
  • Kies het juiste bestandstype – wil je transparantie gebruiken, kies dan voor .PNG. Wil je dat je productfoto’s snel laden, kies dan voor .WEBP.
  • Gebruik compressie – om je afbeeldingen te verkleinen zonder verlies van kwaliteit. TinyPNG is onze favoriet!
  • Geef je productfoto een duidelijke naam. Aan IMG_5589412.jpg kan Google niet zien waar de foto over gaat.
  • Vul de alt-tekst in. Dit kan gewoon in de WordPress mediabibliotheek.
Een ALT-Tekst toevoegen doe je gewoon in de WordPress mediabibliotheek.

Conclusie

Goede productfotografie kan voor je e-commerce webshop echt het verschil maken.

Foto’s die je maakt en gebruikt in je webshop kunnen voor bezoekers het verschil maken tussen een aankoop wel en niet doen. Voor jou dus heel belangrijk om goede foto’s te gebruiken. Goede foto’s vergroten het winkelplezier van je klanten, bevorderen de conversie en verhogen het gemiddelde bedrag per bestelling.

Hopelijk ga je aan de slag met deze 10 tips en ga je nog betere productfoto’s maken voor je webshop!

*Deze blog bevat affiliate-links voor bol.com.

Deel deze post!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Download ons
gratis ebook...

…en kom erachter hoe je met deze 16 tips meer omzet zal gaan maken, zonder ook maar 1 euro te investeren! Too good to be true? Echt niet!

Meer om te lezen

Woocommerce Tutorials

Simpel product toevoegen aan Woocommerce

Het toevoegen van producten is de basis voor je webshop. In deze tutorial leg ik je uit hoe je een simpel product kan toevoegen, en lopen we alle opties en mogelijkheden stap voor stap door.

Webshop Tips

5 tips voor betere afbeeldingen in je webshop

Het verbeteren van afbeeldingen moet absoluut een prioriteit zijn als je een webshop hebt, elke seconde die het langer duurt om je webshop te laden kost je namelijk bezoekers. Dat is natuurlijk zonde, en ook helemaal niet nodig.

Over Ons

Wij zijn een Full-Service bedrijf, dat betekent dat we je helpen van begin tot eind, en we daarna ook altijd nog voor je klaar staan of maandelijks onderhoud doen.

Download ons
gratis ebook...

…en kom erachter hoe je met deze 16 tips meer omzet zal gaan maken, zonder ook maar 1 euro te investeren! Too good to be true? Echt niet!

Cookie erbij?

Onze website gebruikt cookies voor verschillende functionaliteiten en het uitlezen van statistieken. Op geen enkele manier verzamelen we gepersonaliseerde informatie of slaan we privacygevoelige informatie op zonder vooraf uitdrukkelijk toestemming te vragen.