Wat is SEO?

Wat is SEO? Waarom is het belangrijk? En welke SEO fouten en fabels kom ik regelmatig tegen? In deze blog gaan we in op de basis van SEO.

Wat is SEO?

Wat is SEO? Waarom is het belangrijk? En welke SEO fouten en fabels kom ik regelmatig tegen? In deze blog gaan we in op de basis van SEO.

Wat is SEO?

SEO staat voor “Search Engine Optimization”, oftewel, zoekmachine optimalisatie. Oke, nu weet je eigenlijk nog steeds niets… Daarom ga ik in dit artikel dieper in op wat SEO nou precies is, waarom het belangrijk is, en hoe je je SEO score kan verbeteren. Ook help ik een aantal fabels de wereld uit en som ik een aantal veelgemaakte fouten op, zodat jij die niet hoeft te maken.

Inhoudsopgave

  1. Zoekmachine Optimalisatie
  2. Duidelijke inhoud
  3. Schrijf voor bezoekers, niet voor bots
  4. SEO Superwapen
  5. Relevante metadata
  6. Waarom SEO?
  7. Waarom niet met SEA op de eerste pagina?
  8. Veelgemaakte fouten
  9. SEO fabels
  10. Conclusie

Zoekmachine optimalisatie

Door het woord te ontleden komen we al een stuk verder. Je wil je website optimaliseren voor zoekmachines. De vraag waarom wordt op deze manier ook direct een stuk duidelijker. Hoe optimaler jouw website is voor zoekmachines om te doorzoeken, hoe beter je gevonden kan gaan worden in de zoekresultaten. Dat klinkt nog steeds een beetje vaag misschien? Het is goed om te weten hoe zoekmachines zoals Google websites lezen en beoordelen, en hoe ze aan de hand daarvan de zoekresultaten opmaken.

Wat is SEO?

Google bekijkt het internet door middel van bots, ook wel “crawlers” genoemd. Deze bots scannen 24/7 nieuwe en bestaande websites en kijken naar de inhoud. Staat er bijvoorbeeld op je homepage “ik ben Sebastiaan en ik ben portretfotograaf” zal Google begrijpen dat jouw website over fotografie gaat. Door de pagina stukje voor stukje te scannen bouwt de bot een beeld op van een aantal belangrijke punten. Waar gaat de website bijvoorbeeld over, en als het over een bedrijf of ondernemer gaat, in welke regio bevind dat bedrijf zich dan. Met al deze kleine stukjes informatie word een profiel gemaakt om duidelijk te krijgen waar de website om draait, en hoe dat aan zoekopdrachten gelinkt kan worden.

SEO gaat dus voor een groot deel over de inhoud van je website, en hoe duidelijk die is voor zoekmachines. Het leuke hieraan is, hoe duidelijker je website voor mensen is, hoe beter je ook gevonden kan gaan worden in de zoekresultaten. Nu hoor ik je denken, maar hoe dan? Daarvoor wil ik het volgende voorbeeld nemen. Stel je voor, je bent een fotograaf, maar nergens op je website staat dat je fotograaf bent. Wel allemaal mooie foto’s, maar nergens staat letterlijk, ik ben Sebastiaan en ik ben fotograaf. Voor bezoekers van je website is het dan niet duidelijk wat je doet, maar zonder die informatie weten bots dus ook niet waar je website over gaat. Gevonden worden in de zoekresultaten wordt dan lastig, de bots weten immers niet waar je website over gaat.

Je weet nu wat SEO betekent, maar hoe kun je je SEO score verbeteren? Hier wordt vaak nogal geheimzinnig over gedaan, er zijn complete marketing bureaus die er hele strategieën op los laten, maar vaak is er met logisch nadenken al heel veel winst te behalen, zonder jezelf daar enorm voor in de kosten te steken.  Hieronder vindt je een aantal tips om mee aan de slag te gaan.

Is je inhoud duidelijk?

Zoals in het voorbeeld eerder in de blog, ben je een fotograaf, zorg er dan voor dat er duidelijk op je website naar voren komt dat je een fotograaf bent. Zorg ervoor dat het in de tekst staat, en het in verschillende variaties wordt gebruikt. Ben je een fotograaf in een specifiek onderwerp, je voelt hem al aankomen, vermeld dat dan ook duidelijk in de tekst, en hou hierbij in je achterhoofd dat zoekopdrachten meestal redelijk specifiek zijn. Iemand die een portretfotograaf zoekt, zoekt dus ook op dat woord, of een variatie daarvan.  En om daar meteen op in te haken, Google begrijpt woorden ook echt, dus je hoeft niet bang te zijn dat je bezoekers mis loopt als je voor “portretfotograaf” kiest in plaats van “portret fotograaf”. Voor dit soort zoekwoorden zijn tal van (betaalde) tools, maar mijn advies is, denk eens vanuit iemand die op zoek is naar jou of jouw dienst. Hoe zou diegene zoeken?

Schrijf voor bezoekers, niet voor bots

Schrijf je website voor bezoekers, niet voor bots. Je wil je website altijd schrijven voor echte bezoekers, dat worden namelijk echte klanten. Bots worden geen klanten. Inhoud die relevant is voor echte bezoekers zal ervoor zorgen dat ze langer op je website blijven, en deze tijd is voor Google weer een belangrijk meetpunt. Hoe langer bezoekers op je website blijven hoe relevanter de inhoud ten opzichte van het onderwerp is. Probeer te vermijden dat je in elke zin het zoekwoord terug laat komen. Deze teksten lezen vaak niet prettig en zorgen ervoor dat bezoekers je website sneller verlaten.

Linkbuilding, SEO superwapen

Een belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. Linkbuilding is eigenlijk het laten noemen van jouw website op andere websites. Volg je me nog? Ik neem het voorbeeld van de portretfotograaf weer. Op 20 andere websites wordt er een link gedeeld naar de website van onze portretfotograaf, Google ziet dit en gaat er vanuit dat deze website dus goed gewaardeerd wordt. Hoe meer er wordt gelinkt naar jouw website, hoe beter dat is voor je SEO score. Op deze manier kun je zelfs met hele slechte content nog een goede plek in de zoekresultaten behalen. Linkbuilding is echter heel intensief en vereist heel wat werk, ga hier pas mee aan de slag als je alle andere tips al hebt uitgevoerd. Let op, er zijn veel bedrijven die allerlei schimmige linkbuilding diensten en technieken aanbieden, ga hier niet mee in zee. Strafpunten die je van Google krijgt raak je namelijk niet snel kwijt.

Zorg voor relevante metadata.

Meta wat? Metadata. Voordat je gillend deze blog verlaat, ik zal het uitleggen want het is een stuk minder ingewikkeld dan je wellicht denkt. Metadata is data over data.. Oke oke, ik heb het misschien iets rooskleuriger gebracht maar het is echt niet moeilijk. Als voorbeeld, de naam van een afbeelding is metadata. Je kan de naam van een afbeelding veranderen, maar de afbeelding blijft hetzelfde. De naam van een webpagina is bijvoorbeeld ook metadata. Als je de naam veranderd blijft de pagina nog steeds bestaan, en ook de inhoud van die pagina blijft hetzelfde. Waarom is dit belangrijk zul je je afvragen? Net als bij het schrijven van de inhoud van je website, is het belangrijk om in de metadata duidelijk te zijn. Aan de pagina titel moet je direct kunnen zien waar die pagina over gaat, vul je daar niets in, of iets onduidelijks, dan kost dat je SEO punten. Hieronder een aantal punten om rekening mee te houden.

Pagina titels

Zoals eerder al aangegeven, zorg ervoor dat je pagina titel kort en bondig beschrijft waar de pagina over gaat. Onthoud ook dat je per pagina op je website kan ranken, je hoeft dus niet voor je hele website dezelfde zoekwoorden te gebruiken!

Afbeeldingen

Vergeet je afbeeldingen geen naam en omschrijving te geven. Je kan namelijk net zo goed op een afbeelding gevonden worden als op een “gewone” pagina. Het toevoegen van een leesbare titel en omschrijving helpt je website net weer even dat kleine beetje de goede kant op.

URL’s

Zorg ervoor dat je URL’s leesbaar zijn. Dit is in WordPress heel makkelijk te regelen, ( Instellingen > Permalinks ) maar word nog te vaak vergeten. Met een leesbare URL bedoel ik bijvoorbeeld www.studiofika.nl/contact in plaats van https://studiofika.nl/?p=123. Deze 2 URL’s komen op dezelfde pagina uit, alleen de tweede is niet leesbaar, ook niet voor bots.

Waarom SEO?

Je weet nu wat SEO is, en je hebt een aantal punten om rekening mee te houden. Maar waarom zou je al die moeite doen? Het verbeteren van je positie in de zoekresultaten door middel van SEO heeft een behoorlijke invloed op het aantal bezoekers op je website. Sta je op de eerste plek in de zoekresultaten dan klikt ongeveer 1 op de 3 mensen op jouw website. Sta je op de tiende plek dan klikt nog maar 1 op de 30 mensen op jouw website. Dat is al een wereld van verschil! Moet je nagaan dat als je niet eens op de eerste pagina van de zoekresultaten komt je website eigenlijk niet wordt bekeken via de zoekresultaten, en dat is natuurlijk ontzettend jammer. Het verbeteren van je SEO score zorgt er dus direct voor dat meer mensen jouw website vinden, en hoe meer mensen je website vinden hoe hoger de kans is dat dit betalende klanten worden.

Backlinko.com: We analyzed 5 million Google Search Results

Waarom niet met SEA op de eerste pagina komen?

SEA, of search engine advertising ( zoekmachine adverteren ) is de betaalde variant om op de eerste pagina te komen. Je maakt een advertentie aan, stelt een bedrag per dag in en je advertentie staat meteen op de eerste pagina, met een icoontje ervoor dat het een advertentie betreft. Het voordeel hiervan is dat je direct op de eerste pagina staat. De nadelen? Je moet dagelijks betalen voor een advertentie, zodra je de advertentie stopt verdwijn je ook meteen van de eerste pagina, en het aantal klikken op een advertentie is lager dan op onbetaalde resultaten.

Veelgemaakte fouten

Ook bij het toepassen van SEO kun je fouten maken. Met deze tips hoef jij die fouten in ieder geval niet meer te maken en kun je zonder al teveel moeite de SEO score van je website verbeteren!

  1. Het zoekwoord ontelbaar veel keer terug laten komen op een pagina of in 1 tekst is een veelgemaakte fout, die we gelukkig steeds minder terug zien komen. Gebruik het zoekwoord zoals je dat in een normale tekst of gesprek ook zou doen. Komt nogal raar over als je in een gesprek in elke zin het woord “portretfotograaf” verwerkt.
  2. De naam van afbeeldingen volstoppen met zoekwoorden en/of synoniemen. Dit werkt echt niet, en het is ook echt niet nodig.
  3. Veel verschillende zoekwoorden gebruiken. In eerste instantie lijkt het een goed idee om veel verschillende zoekwoorden in je website te verwerken, hoe meer zoekwoorden hoe beter je wordt gevonden, toch? Uiteindelijk zorgt dit alleen maar voor verwarring voor zowel je bezoekers als bots. Zorg voor een duidelijk opzet per pagina, en laat je niet verleiden tot allerlei trucjes.

A SEO expert walks into a bar, bars, pub, tavern, public house, irish pub, drinks, beer, alcohol

Veelgemaakte SEO grap die laat zien hoe gek het is als je veel zoekwoorden in een zin propt…

SEO Fabels

Dit is wellicht mijn favoriete deel van het blog. De SEO fabels! Er is nog altijd veel te doen rondom SEO, en het wordt ook nog veel te vaak spannender gemaakt dan het is. Begrijp me niet verkeerd, een goede SEO strategie kan zeker het verschil maken, zeker als je in de top van een bepaalde markt meedraait, en 1 plekje hoger in de zoekresultaten voor veel winst kan zorgen. Echter voor het grootste deel van alle websites is een goed doordachte inhoud veelal de beste stap die je kan doen. Hieronder een paar van mijn favoriete, en hardnekkige SEO fabels.

  1. Wij kennen het geheim van Google / wij beloven de eerste plek in de zoekresultaten“. Dit kan gewoon simpelweg niet. Er wordt met meer dan 200 factoren rekening gehouden bij het ranken in de zoekresultaten. Garanderen dat je op de eerste pagina, laat staan de eerste plek komt is gewoonweg niet mogelijk. Wordt je dit aangeboden? Ga er niet op in!
  2. Het duurt 3 tot 6 maanden voordat je website in de zoekresultaten te vinden is”. Ook dit is zo’n uitspraak die wordt gedaan om je 3 tot 6 maanden aan het lijntje te houden, en je extra geld af te troggelen. Je kan namelijk zelf een verzoek indienen om je website ( opnieuw ) te laten crawlen, afhankelijk van de drukte duurt dit gemiddeld tussen de 4 dagen en 1 maand.
  3. Een website met meer pagina’s scoort beter in de zoekresultaten”. Nou vergeet het maar, het aantal pagina’s binnen een website heeft helemaal niets te maken met hoe je website wordt gewaardeerd. Er zijn tal van voorbeelden van compacte websites die heel goed scoren, simpelweg omdat ze goede inhoud bieden die aansluit bij het onderwerp van de website. Laat je dus ook niet verleiden tot het maken van allerlei extra pagina’s om zo “beter” te scoren.

Conclusie

Ik hoop dat je na het lezen van deze blog wat meer duidelijkheid hebt gekregen over wat SEO nou precies is, en dat het vooral veel minder spannend is dan het allemaal lijkt. Met een gezond verstand, en een klein beetje kennis van SEO kom je al heel ver!

Deel deze post!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Download ons
gratis ebook...

…en kom erachter hoe je met deze 16 tips meer omzet zal gaan maken, zonder ook maar 1 euro te investeren! Too good to be true? Echt niet!

Meer om te lezen

Woocommerce Tutorials

Simpel product toevoegen aan Woocommerce

Het toevoegen van producten is de basis voor je webshop. In deze tutorial leg ik je uit hoe je een simpel product kan toevoegen, en lopen we alle opties en mogelijkheden stap voor stap door.

Webshop Tips

5 tips voor betere afbeeldingen in je webshop

Het verbeteren van afbeeldingen moet absoluut een prioriteit zijn als je een webshop hebt, elke seconde die het langer duurt om je webshop te laden kost je namelijk bezoekers. Dat is natuurlijk zonde, en ook helemaal niet nodig.

Over Ons

Wij zijn een Full-Service bedrijf, dat betekent dat we je helpen van begin tot eind, en we daarna ook altijd nog voor je klaar staan of maandelijks onderhoud doen.

Download ons
gratis ebook...

…en kom erachter hoe je met deze 16 tips meer omzet zal gaan maken, zonder ook maar 1 euro te investeren! Too good to be true? Echt niet!

Cookie erbij?

Onze website gebruikt cookies voor verschillende functionaliteiten en het uitlezen van statistieken. Op geen enkele manier verzamelen we gepersonaliseerde informatie of slaan we privacygevoelige informatie op zonder vooraf uitdrukkelijk toestemming te vragen.