One-Page Websites

One-Page Websites

Wat is een One-Page Website?

Een “one-page website” ook wel “one-pager” of “single page website” is een website die bestaat uit 1 lange pagina waarop alle informatie (content) wordt geplaatst. Het is een website die is ingericht om een bezoeker snel het aanbod te laten zien. Het is hierdoor gebruiksvriendelijk en simpel navigeren omdat bezoekers niet verder hoeven te klikken naar andere pagina’s maar altijd op die ene pagina blijven.

Vanuit de navigatie of menu balk wordt je dus niet naar een nieuwe pagina geleid maar naar een ander punt op dezelfde pagina. Ook wel een ‘anchor’ genoemd. Bezoekers kunnen over de hele pagina scrollen om bij deze punten te komen of via de navigatie die vaak bovenaan zichtbaar blijft of mee scrolled. Doormiddel van anchor links op de pagina verspringt de pagina naar het gedeelte wat de bezoeker wil lezen.

Hoe is een One-Page Website opgebouwd?

Een one-page website lijkt eigenlijk op een hele uitgebreide homepage. Bovenaan is een menu balk te vinden en vaak een header. De menu balk scrolled in de meeste gevallen mee zodat je via de menu balk snel kan navigeren naar een bepaald punt of onderwerp op de pagina.

Er worden op de pagina anchor links geplaatst bij bepaalde onderwerpen. Hierdoor kun je met 1 druk op de knop naar een onderwerp worden doorverwezen.

Na het menu en de header vind je


– Informatie en het aanbod van het bedrijf
– Een klein portfolio of een paar foto’s
– Een ‘over ons’ stukje
– De contactgegevens van het bedrijf.
– Een contactformulier

Waarom een One-Page Website:

Tegenwoordig vinden mensen het bijna raar als je als bedrijf geen website hebt. Je wordt minder serieus genomen en een website blijft langer hangen dan een telefoonnummer of e-mail adres. One-page websites zijn sneller te maken omdat er niet heel veel aparte pagina’s gemaakt moeten worden en dus ook maar een design voor 1 pagina.  Hierdoor kan ook de prijs lager worden gehouden omdat er minder tijd in gaat zitten. Perfect voor starters of voor ondernemers die wel een website willen hebben maar nog niet genoeg budget hebben voor een multi-page website. Het voordeel is dat je alvast online bent en daarmee dus klanten kan trekken of klanten naar je website kunt verwijzen. Voor starters of kleine bedrijven is een one-pager dus een goede oplossing om toch een website te hebben.

Na verloop van tijd is het mogelijk om van de one-page website alsnog een uitgebreidere multi-page website met meer pagina’s te maken wanneer er meer budget is of wanneer er diensten bij komen.

Mobiele revolutie en scrolltrend

Door de mobiele revolutie is er een interessante nieuwe trend ontwikkeld waarbij mensen zowel op de desktop als de mobiele telefoon meer scrollen dan navigeren. Websitebezoekers waren vroeger meer navigatie georiënteerd. Waarbij hun ogen van links naar rechts over het scherm gingen zoals bij het lezen van een boek. Er werd meer geklikt op menu items om door te website heen te navigeren. Door de opkomst van de mobiele telefoon zijn we meer van boven naar beneden gaan lezen en beginnen mensen al te scrollen voordat ze überhaupt echt goed hebben gekeken. We noemen dit ook wel infinite scroll (oneindig kunnen scrollen) zodra je aan de onderkant van een pagina komt wordt een volgende hoevelheid elementen ingeladen. Dit noem je ook wel lazy loading.

Ook Google is uiteraard gaan inspelen op deze nieuwe manier van kijken. Waar vroeger de advertenties nog rechts aan de zijkant van de pagina stonden staan deze nu boven en onderaan de zoekresultaten.

One-Page Website voor marketing doeleinden

Natuurlijk hoeft een one-page website niet alleen voor starters of kleinere bedrijven te zijn. One-page websites kunnen ook ingezet worden voor marketing doeleinden. Zoals bijvoorbeeld een landingspagina voor een bepaald product, evenement of dienst. Hierop kan alle belangrijke informatie over 1 bepaald product of onderwerp worden gezet zonder dat potentiële klanten worden afgeleid door naar andere pagina’s door te klikken. Ze kunnen op die ene pagina direct alle informatie zien, bestellen of bijvoorbeeld een ticket aanschaffen.

Je kunt de one page pagina dan gebruiken naast je huidige multi page website.

Wanneer je de scrolltrend en de mobiele revolutie die we in de alinea hiervoor benoemde combineert kun je concluderen dat een onepage website als landingspagina heel goed werkt voor het aanbieden van 1 bepaalde actie of product.

De voordelen op een rijtje

  • One-pagers vertellen een verhaal.
    Er is een begin en een eind en daartussen vinden bezoekers alle informatie die ze nodig hebben. Daardoor hebben bezoekers het gevoel dat ze een verhaal bekijken.
  • Het is een goedkopere manier om mee te starten.
    Omdat er maar 1 pagina en dus 1 design ontworpen moet worden is het minder werk om te maken dan een multi-page website. Hierdoor zal de prijs lager liggen dan bij een uitgebreide website met meerdere pagina’s. Het is wel belangrijk dat er goed wordt gekeken naar de indeling van de pagina.
  • Later is een one-pager altijd uit te breiden naar een website met meerdere pagina’s (multi-page)
    Als je wilt kun je natuurlijk altijd bij een one-page website blijven. Maar wil je later toch uitbreiden naar een multi-page website omdat je meer investeringsbudget hebt of wanneer je aanbod is vergroot dan is het in de meeste gevallen mogelijk en verstandig om er alsnog een multi-page website van te maken. Geef dit aan of vraag dit vooraf bij je webbouwer.
  • Een snelle manier om alvast online te zijn
    Heb je snel een website nodig en wil kun je er geen weken op wachten dan is een one-page website een snellere manier om een website de lucht in te hebben.
  • Een one-pager is goed zichtbaar op elk apparaat
    One-pages websites zorgen voor een gebruiksvriendelijke beleving op mobiele telefoons. Omdat bezoekers niet per ongeluk op knoppen klikken en zo weg gaan van de pagina en omdat er geen menu is om naar andere pagina’s te navigeren. Daarnaast zijn de teksten vaak korter en minder afbeeldingen wat het responsive maken ervan gemakkelijker maakt.
  • Mensen scrollen graag
    Door de opkomst van de smartphone zijn mensen steeds meer gaan scrollen dan klikken. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers liever scrollen en dat er in plaats van van links naar rechts meer van onder naar boven wordt gelezen. Met een one-page website voorzie je dus in de scroll behoefte van jouw bezoeker.
  • Het is overzichtelijk
    Omdat alle informatie op 1 pagina te vinden is is er veel overzicht voor de bezoeker. De bezoeker hoeft niet bang te zijn een pagina over het hoofd te zien en zo informatie te missen omdat je alleen van boven naar beneden kan. Dus ook minder het ‘Fear of missing out gevoel’ voor je bezoeker.
  • Ideaal als landingspagina voor een salesfunnel of het lanceren van acties
    door een slimme indeling kun je je bezoeker sturen en overtuigen van je product. Door psychologische sales te gebruiken kun je je bezoeker informeren, overtuigen en tot slot kun je aan het einde zorgen dat je klant overgaat tot conversie door een contactformulier of aankoop knop te plaatsen.
  • Minder onderhoud aan teksten en design
    Omdat er minder en minder lange teksten op de pagina staan is er ook minder onderhoud nodig om deze up to date te houden.

De nadelen op een rijtje

  • Minder snelle laadtijden
    Omdat er veel afbeeldingen, video’s en ander materiaal op die ene pagina staan kan het soms langer duren voordat de pagina laad. Het is dus belangrijk om er rekening mee te houden dat de afbeeldingen en video’s niet te groot zijn.
  • Geen ruimte voor blogs
    Als je blogs wilt schrijven dan is er op een one-pager geen plek voor blogs en ga je automatisch naar een website met meerdere pagina’s
  • Minder ruimte om alle informatie te laten zien.
    Voor bedrijven die veel diensten aanbieden of veel verschillende producten is het minder handig om een one-page website te gebruiken omdat niet alle informatie erop past. Of er anders te lange teksten ontstaan waardoor de one-page website aan zijn doel voorbij gaat en geen prettige kijk en lees ervaring geeft aan bezoekers.
  • Seo technisch minder gunstig
    Omdat er maar 1 pagina is waar alle content op staat kun je je niet richten op 1 zoekwoord zoals dat wel het geval is bij een multi-page website waarbij je op elke pagina afzonderlijk kunt sturen op een bepaald onderwerp of zoekwoord. Daar ben je minder goed vindbaar dan bij een website met meerdere pagina’s.

Een website laten maken is een slimme en bijna niet weg te denken investering voor je bedrijf. Deze zal zichzelf snel terug betalen wanneer klanten je online terug kunnen vinden. Er zijn verschillende manieren om zelf een website te maken, dit zal natuurlijk goedkoper uitkomen maar het zal in veel gevallen wel zichtbaar zijn en iets minder professioneel overkomen. Heb je dus nog niet zoveel budget maar wil je wel professioneel overkomen dan is het laten maken van een one-pager een goed alternatief. Goed opgebouwde websites stralen vertrouwen uit naar je bezoekers.

Omdat een one-page website net als een multi-page website ook op een CMS systeem draait waarvoor veel beveiligings updates zijn is het ook bij een one-page website aan te raden om onderhoud uit te blijven voeren en back-ups te maken. Je kunt dit zelf doen maar het is ook fijn om dit uit handen geven door middel van een onderhoud pakket.

dit vind je ook leuk

WordPress Website Onderhoud

Het up-to-date houden van je Wordpress website door middel van regelmatig onderhoud plegen is niet ingewikkeld, maar wel belangrijk.

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie.

796799ffd3edb8e38d3bbdb2e69ec7a1

Stuur ons een bericht

We maken graag kennis met je en jouw bedrijf!